Rabu, 12 Februari 2014

Kebaikan berbasikal..

As'salammualaikum dan salam sejahtera..

Walaupun banyak acara berbasikal teman2 UGCC sertai tp tiada yg ada masa untuk melaporkan disini jadi aku mengambil keputusan menulis tentang kebaikan aktiviti berbasikal ni kepada pengemarnya termasuklah diri aku sendiri..

Sebenarnya banyak kebaikan untuk kesihatan apabila kita berbasikal..

Mari kita lihat antara kebaikan2nya..

Berbasikal cara paling mudah untuk bersukan(beriadah),anda boleh berkayuh hampir kemana sahaja,bila2 masa sepanjang tahun,tanpa perlu mengempiskan poket dan mengurangkan kekayaan anda..

Ramai orang berhenti dari bersukan kerana sukan diceburi memerlukan skil2 yg tinggi,tidak mempunyai masa mencukupi menyertai sukan berkumpulan serta memerlukan belanja besar yg membebankan..

Kebanyakan dari kita tahu menunggang basikal dan sekali telah belajar berkayuh pasti tidak akan lupa,apa yg diperlukan adalah basikal,30 minit berkayuh ke sana sini yg bersesuaian serta sedikit keyakinan diri..

Berbasikal secara regular menguatkan otot kaki terutama sendi2 dibahagian lutut,peha,pangkal peha dan pinggul..
Berbasikal juga membina stamina dan sangat efektif kerana kita enjoy mengayuh tanpa menyedari akan berkayuh lebih jauh dari kayuhan sebelumnya..

berbasikal juga menambah baik kekuatan jantung(cardiovascular fitness) dari 3-7peratus..

Berbasikal juga menggunakan kumpulan otot2 terbesar seperti keseluruhan bahagian kaki juga sebahagian anggota atas badan,menggekalkan degupan jantung yg sepatutnya serta menambah stamina dan kecergasan..

Berkayuh juga akan membakar kalori,satu cara terbaik untuk menggurangkan berat badan,anggaran 300 kalori terbakar selama satu jam berkayuh.jika anda berkayuh 30 minit setiap hari anda berjaya kurangkan lemak 11 pounds setahun..
Mengikut British Medical Association,berkayuh 20 batu seminggu akan menggurang risiko penyakit2 berkaitan jantung sehingga 50 peratus..
Mengayuh akan memperbaiki kordinasi seluruh tubuh badan seperti tangan ke kaki,kaki ke kepala dan badan ke mata..

Berbasikal juga akan mengurangkan tekanan dan deprasi serta lebih mematangkan individu tersebut bg menjadi manusia lebih berguna(sabar,tolerensi,bantu membantu dll)..

Berkayuh dipinggir hutan contohnya akan mendekatkan diri ke alam semula jadi serta dapat menghirup udara segar dan keluar dari kepompong pencemaran..

Jadi kepada yg belum lg memulakan aktiviti ini cepat cari basikal,yg murah2 pun tak apa serta tak perlu seluar ketat baju sendat yg perlu hanya kerajinan berkayuh bila berkelapangan atau yg terbaiknya pada setiap hari demi menambah baik kan kesihatan anda,sama ada ianya salah satu cara untuk bersukan atau pun digunakan untuk berulang alik ke tempat kerja atau pun kegunaan harian anda..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan